Genel

BEHÇET HASTALIĞI

Behçet Hastalığı Nedir?

Behçet sendromu veya hastalığı, kan damarlarının iltihabı ile karakterize bir hastalıktır . Bu vaskülit grubuna (kan damarlarının iltihabı) aittir. Dahası, bu durum, tam nedeni bilinmediğinden sistemik vaskülit (tüm organları etkileyebilir) ve ilkel olarak adlandırılır.

Behçet hastalığı, mukozal tutulum ile kendini gösterir , oral ve genital ülserler hastaların% 98’inde mevcuttur. Hastalık aynı zamanda gözler, deri, eklemler ve sinir sistemi (daha nadir görülen) hasarı ile kendini gösterir .

Nedenleri ve risk faktörleri

Behçet sendromu erkeklerin yanı sıra kadınları da etkiler, ancak en şiddetli formlar erkeklerde daha sık görülür . Hastalık genellikle 15 ile 45 yaşları arasında görülür ve 30’lu yaşlar en sık görülenyaşlardır.Avrupa’da, hastalığın yaygınlığı, ülkeye bağlı olarak 100.000’de 1 ila 40.000 arasında 1’dir.

Hastalığın kesin nedeni bilinmemektedir . Muhtemelen bir immünolojik faktör vardır. Araştırmacılar, bir enfeksiyonun, hastalığın başlangıcına katkıda bulunabileceğine ve bu durumun belirli hassasiyetlere sahip kişilerde anormal bir bağışıklık yanıtına yol açabileceğine inanmaktadır.

Behçet hastalığının belirtileri

Hastalığın belirtileri çok çeşitlidir ve tüm hastalar tüm semptomlara sahip değildir. Hastalık relaps ve remisyon dönemlerinde gelişir.

En yaygın belirtiler şunlardır:

Canker yaraları (hastaların% 98’i) :Bunlar ağızda veya cinsel organlarda bulunan küçük tek veya çok sayıda yara (ülserasyon). Bu kanserli yaralar bazen ağrılı olabilir. Kanser yaraları sindirim sistemi ve bağırsak üzerinde uzanıyorsa, komplikasyonlar mümkündür. Bu, hemorajilere veya bağırsağın delinmesine neden olabilir. Önemli ölçüde yorgunluk ve stres, kanlı yaraların görünümünü arttırır.

Göz hasarı : Retina damarlarının tutulumuna retinalvaskülit denir. Gözün anterior ve arka bölgelerine uveit denir. Bu bozukluklar, bulanık görme ve azalmış görme, ışığa aşırı duyarlılık (fotofobi), ağrı, yırtılma ve gözün “beyazının” kırmızı renk değişikliği ile kendini gösterir. Ciddi ve körlüğe neden olabilirler.

Tamamlayıcı Sınavlar ve Analizler

PATHERGIE TESTI

Hastanın ön kolunun küçük bir steril iğne ile iğnelenmesini ve reaksiyonun 24 ila 48 saat sonra gözlemlenmesini içerir. İnflamasyonu yansıtan kırmızı bir areola (daire) ile bir püstülün görünümü, tanıyı doğrular.

BIYOLOJIK INCELEMELER

Kan testleri böbrek fonksiyon bozukluğu veya anemi (kanda yetersiz kırmızı kan hücreleri), inflamatuar hastalıklarda sık sık meydana gelen bozuklukların olmadığını kontrol etmeyi saglar. Analiz aynı zamanda inflamasyonun varlığını da ortaya çıkarır, bu da beyaz kan hücrelerinin sayısında (vücudun kendisini savunmasına izin veren hücreler) bir artışa ve sedimantasyon hızındaki bir artışa neden olur.

Behçet sendromunun tedavisi

YEREL TEDAVİ

Oral ve genital ülserleri tedavi etmek için hastalara kortikosteroid bazlı uygulamalar sunulmaktadır. Benzer şekilde laktik asit, aspirin, hiyalüronik asit veya C vitamini içeren gargaralar da uygulanabilir.

Göz içinde damla şeklinde lokal steroidler (göz damlaları) reçete edilir. Katarakt gibi komplikasyonları önlerler.

ANTIENFLAMATUVAR

NSAID’ler, kortizon içermeyen anti-enflamatuarlar , özellikle eklem ağrıları olduğu zaman uygulanır. Bu tedavi, mideyi korumak için alınan ilaç ile  ilişkilidir.

Kortizonlu antienflamatuarlar, kalıcı artrit durumunda eklem içine enjeksiyonla verilir.

Hastalığın en şiddetli formlarında, prednizon veya kortizon gibi kortikosteroidler, immünosüpresanlar ile kombinasyon halinde oral veya intravenöz olarak uygulanır. Birçok yan etki nedeniyle bu tedavinin izlenmesi çok önemlidir.

Ayrıca, başka bir anti-enflamatuar ilaç olan kolşisin, eklem ağrısı ve genital ülserleri önemli ölçüde azaltıyor gibi görünmektedir.

IMMÜNOSUPRESIF

Bazı hastalarda kortikosteroid tedavisi yeterli değildir. Bu durumlarda, kombinasyon halinde bir immünosupresan almak gereklidir. Genel olarak, doktor 6 ay boyunca siklofosfamid ile başlar , daha sonra azatiyoprin devralır. Bu tedavi birçok yan etkiye neden olur.

Diğer immünosüpresanlar ( klorambusil, mikofenolat ve siklosporin) bazen şiddetli formlar için kullanılır.

TROMBOZ TEDAVİSİ

Özellikle damar tıkanıklığını pıhtılarla tedavi etmek için özel tedaviler gerekli olabilir. Antikoagülanlar daha sonra kullanılır ve anevrizma veya kalp damarlarının tıkanması gibi durumlarda ameliyat gerekebilir. Aspirin ayrıca tromboz oluşumunu önlemek için düşük bir dozda (kanı incelten) reçete edilir.

Behçet Hastalığı İle Yaşamak

Hastalığın sonuçları kişiden kişiye değişir. En ciddi biçimlerde, bu patoloji çok riskli olabilir. Behçet Sendromu hastaların yaşam kalitesini büyük ölçüde düşürmektedir. Genellikle hastalara yardım etmek için psikolojik danışmanlık gereklidir. Hasta derneklerine de başvurmaktan çekinilmemelidir.